Nieuwsbericht

Stem 20 jaar!

woensdag 27 maart 2024

Van harte gefeliciteerd met het 20-jarig bestaan van Stem! Als het goed is, is op alle scholen een taart bezorgd om dit heugelijke feit te vieren.

Een mooi moment om even stil te staan bij de geschiedenis. Aan het begin van deze eeuw lag de regie op de mbo-examens voertuigtechniek bij de stichting BEM, min of meer onderdeel van het landelijk orgaan Innovam.

De scholen hadden behoefte aan meer regie. Henk Jaspers (ROC Utrecht; nu ROC Midden-Nederland) en Dirk Schmidt (directeur Innovam) vonden elkaar op basis van het voorbeeld van de EbA (Examenbank Administratie) waarbij de scholen gezamenlijk verantwoordelijkheid namen voor goede examens. De druk werd groter door de start van het Kwaliteitscentrum Examinering (KCE). Oudgedienden krijgen nog steeds puistjes van de gedachten aan de administratieve rompslomp die KCE creëerde.

In 2003 werden de voorbereidingen getroffen en op 24 maart 2004 werd Stem officieel opgericht. Het bestuur bestond toen naast Henk Jaspers en Dirk Schmidt uit Teus Dorrepaal (Alfa College), Harry Jeurissen (ROC Eindhoven; nu Summa College) en Jos Kleiboer (BOVAG). Vanaf dag 1 was het bedrijfsleven betrokken bij de activiteiten van Stem en heeft de branche via het opleidings- en ontwikkelingsfonds OOMT ook financieel bijgedragen. Er zijn geen andere branches in Nederland die zo structureel bijdragen aan de mbo-examens.

Al kort na de start waren alle scholen met opleidingen in de mobiliteitssector deelnemer. Zij waren ook vanaf de start actief betrokken bij de activiteiten van Stem: in ontwikkelgroepen, vaststellingscommissie, innovatiecommissie (nu: examenadviescommissie) of bestuur.

Stem laat al die jaren zien examens van goede kwaliteit te leveren. Eerst werd dit door KCE en vervolgens door de Inspectie van het Onderwijs onderschreven. Rond 2011 ontstond het Keurmerk Examenleverancier van de vereniging Excenter en werd Stem gecertificeerd. In 2018 startte de huidige certificering op basis van de Valideringsafspraken voor het mbo. Het mbo had daarbij afgesproken examens in te kopen, tenzij… en om dat alleen nog te doen bij gecertificeerde examenleveranciers.

Ondanks die lange historie is Stem nog steeds flink in beweging. De nieuwe kwalificatiedossiers Voertuigen en mobiele werktuigen waren aanleiding om op zoek te gaan naar een nieuwe inrichting van de examens. Inmiddels hebben scholen en uitvoeringsorganisaties, zoals IBKI en ATTC daar flink wat ervaring mee opgedaan en worden de verbeterde versies voorbereid.

Ook de overstap van de scholen met opleidingen Mobiele werktuigen naar Stem bracht veel in beweging. Zij brachten hun eigen wensen en ervaringen mee en door en voor een deel van die scholen is een variant 2 ontwikkeld en beschikbaar gesteld.

Dus ook na deze twintig mooie jaren gaat Stem met volle kracht verder om als scholen en bedrijfsleven samen te blijven zorgen voor goede examens die door scholen flexibel kunnen worden ingezet.

Bijeenkomsten

16 mei 2024 10:00 tot 11:30

Deelnemersraad

3 jun 2024 12:00 tot 13:00